Biografie van Watchman Nee
Watchman Nee was geboren in 1903 in de stad Shantouen in 1972 gestorven in de gevangenschap van de stad Xuancheng
Hij was een Chinees prediker die vanwege zijn geloof in het communistische China twintig jaar (tot zijn dood) in de gevangenis heeft moeten doormaken.
Watchman Nee raakte tijdens zijn leven bevriend met Witness Lee, iemand die hij graag uit wilden zenden naar andere delen van de wereld. Het bleek een zeer bijzondere samenwerking te zijn geworden en ze schreven gezamenlijk ook meerdere Hymnals.
Watchman Nee was born in 1903 in the city of Shantou
and died in captivity of Xuancheng City in 1972
He was a Chinese preacher who had to live in prison for 20 years until his death because of his faith in communist China.
Watchman Nee became friends with Witness Lee during his lifetime, someone he wanted to broadcast to other parts of the world. It turned out to be a very special collaboration and they also wrote several Hymnals together.
Let vooral ook even op de fotoserie van Watchman Nee en die ook gezongen wordt de het Chinese taal hier rechtsboven.
Pay special attention to the photo series of Watchman Nee, which is also sung in the Chinese language above right.
Een zeer speciale Hymnal van Watchman Nee met een prachtige tekst en melodie toon ik graag hierboven.
Witness Lee ontmoette dus niet voor niets de chinees Watchman Nee.
In die tijd was Watchman Nee al een beroemd prediker, leraar en schrijver in China. Zij hebben veel samen gedaan.
In 1934 vertrouwde Watchman Nee de verantwoordelijkheid van zijn publicatiewerk toe aan Witness Lee, met de naam Shanghai Gospel Bookroom. In 1949 gaf Watchman Nee Witness Lee het advies om ook naar Taiwan te gaan om te willen verzekeren dat de dingen die hun door de Heer waren overgeleverd zeker niet verloren zouden gaan. Witness Lee werd door Watchman Nee gevraagd om veel publicatiewerk te gaan verichten, iet dat bijvoorbeeld tot uiting kwam in de zogeheten Taiwan Gospel Bookroom, die algemeen erkend werd als de uitgever van de werken van Watchman Nee buiten China. Het werk van Witness Lee in Taiwan manifesteerde de overvloedige zegen van de Heer. Van slechts 350 gelovigen die uit China gevlucht waren, groeiden de gemeenten in Taiwan in vijf jaar tijd naar 20.000.
I like to show a very special Hymnal by Watchman Nee with a beautiful text and melody above.
It was not without reason that Witness Lee met Watchman at the beginning of his own life's work. That time Watchman Nee was already a famous preacher, teacher and writer at the time in China. They have done a lot together.
In 1934, Watchman Nee entrusted the responsibility of his publishing work to Witness Lee, named Shanghai Gospel Bookroom. In 1949, Watchman Nee Witness Lee advised also to go to Taiwan to make sure that the things handed down to them by the Lord would certainly not be lost. Witness Lee was asked by Watchman Nee to perform a lot of publication work, which was for example reflected in the so-called Taiwan Gospel Bookroom, which was widely recognized as the publisher of Watchman Nee's works outside China. Witness Lee's work in Taiwan manifested the abundant blessing of the Lord.
From just 350 believers who fled China, the congregations in Taiwan grew to 20,000 in five years.
Er bestaan heel veel denominaties in onze samenlevening.
Denominaties die de samenwerking tussen Watchman Nee en Witness Lee gewoon vaak maar wat graag willen ontkennen. Dit zijn veelal zelf voorgangers van de zogeheten denominaties die de autoriteit graag in handen willen geven van slechts een paar mensen die het voor alle mensen maar moeten gaan bepalen. Iets dat dus volgens mij helemaal niet mogelijk is.
Zo sprak ik eens een uitgever van boeken in Nederland van Watchman Nee.
Hij wist van de samenwerking tussen Watchman Nee en Witness Lee, maar had de behoefte om zijn verhaal bij een inmiddels zeer wijds gemeenteleven te willen verkopen. Dit lukte hem niet en daarom ging hij over tot het veroordelen van alles dat nog met Witness Lee te maken had.
Zo maakte ik ook contact met een man van een denomatie in Belgie, hij is inmiddels gestorven, maar had zich graag willen opwerpen als de kundige voorganger. Toen ik echter met hem sprak, bleek zijn hele oordeel gebasseerd te zijn op een eigen misstap van het lid worden van een secte. Dat wilde hij toen ook over de samenwerking tussen Watchman Nee en Witness Lee beweren. Hij kwam naar mij toe met onzinnige voorbeelden die kant nog wal raakten, maar hij bleek al een zeer veel gelezen "kenner" te beteneen voor velen die in een denominatie wilen geloven en deze met hand en tand wilden beschermen. Net zo als de grote kerkgebouwen die nog steeds massaal aan het leegstromen zijn, men wil alle ogen sluiten voor de grote terreur die er in werkelijkheid maar al te vaak heeft plaats gevonden.
We hebben een koning en dat is Jezus Christus en daar vallen alle mensen onder. Iedere apparte groep die zich met geweld wil afscheiden van de rest, wijken daarmee werkelijk af van het in de bijbel beschreven gemeenteleven. Ze bouwen zelfs vaak hoge gebouwen met luide kerkorgels en spreken weelal met grote versterking met gospelbandjes waarmee ze zoveel mogelijk mensen proberen te ronselen. En die komen dan massaal soms toestromen, vaak vanuit een sensatie gevoel. En zo komen dus slechts uit g gewoonte iedere week vele mensen samen. Het is hun vaak moeilijk uit te leggen dat dit echt niet volgens het woord in de Bijbel zal zijn.
There are many denominations in our society.
Denominations that are often eager to deny the collaboration between Watchman Nee and Witness Lee. These are often themselves predecessors of the so-called denominations who would like to hand over the authority to only a few people who have to determine it for all people. Something that I think is not possible at all.
For example, I once spoke to a publisher of books in the Netherlands from Watchman No.
He knew about the collaboration between Watchman Nee and Witness Lee, but felt the need to sell his story to a now very wide congregation life. He was unsuccessful, so he condemned everything that had to do with Witness Lee.
I also made contact with a man of a denomination of Belgium, who has since died, but would have liked to present himself as the skilled pastor. However, when I spoke to him, his entire judgment turned out to be based on his own misstep of joining a sect. He also wanted to say that about the collaboration between Watchman Nee and Witness Lee.
He came to me with nonsensical examples that went ashore, but he already proved to be a very widely read "knower" for many who want to believe in a denomination and protect it tooth and nail.
Just like the large church buildings that are still emptying en masse, people want to close their eyes to the great terror that has all too often happened in reality.
We have a king and that is Jesus Christ and that includes all people. Every separate group that wants to separate itself by force from the rest, thus really deviates from the congregational life described in the Bible. They often even build tall buildings with loud church organs and often speak in large amplification with gospel tapes with which they try to recruit as many people as possible. And they sometimes flock to the crowd, often from a sensation feeling. And so, just out of habit, many people come together every week. It is often difficult for them to explain that this really will not be according to the word in the Bible.
so look for more reliable text and images at:
https://www.destroom.net/
kijk dus voor meer betrouwbaar tekst en beeld op:
https://www.destroom.net/
Hier onder een kort schrijven van Watchman Nee
LEVEN DOOR DE WET DES LEVENS - deel 1
Schriftlezing: Rom. 8:1-2
HET FALEN VAN LEVEN DOOR JE EIGEN WIL
Een belangrijk principe in het christelijke leven is, niet door je eigen wil maar door de wet van de Geest des levens te leven. Vele christenen, vooral de jongeren, zien dit niet in en hebben dit nog steeds niet geleerd. Hun kracht om te leven is volkomen afhankelijk van hun wil. Zij kunnen geen ogenblik buiten hun wil, omdat ze weten, dat ze dan zullen struikelen en dat hun christelijke leven dan tot een eind zal komen. Het leven van vele christenen is dus afhankelijk van hun wil. Zelfs indien je al heel lang een christen bent, moet je niet denken, dat je nu niet meer door je wil leeft. Velen houden hun christelijke leven in stand door middel van hun wil: Misschien weet je nog niet in welke mate je leven beïnvloed wordt door je wil.
De persoon in Romeinen 7 is iemand, die door zijn wil leeft. Het "kwade" heeft betrekking op hetgeen hij doet, terwijl het "goede" met zijn wil te maken heeft. Daarom zegt hij: "Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik" (v. 19). Al het goede heeft met zijn wil te maken. Hij zou zichzelf kunnen troosten door te zeggen: "Ik verlang naar God, ik verlang naar Gods wil; ik verlang ernaar Gods wil te gehoorzamen." Hij zou zichzelf ook kunnen troosten door te zeggen: "Ik wil niet zondigen; ik haat de zonde. Ik wil God dienen. Ik heb geen ander doel dan Hem te behagen". Hij kan ook zeggen: "Ik verlang ernaar Gods wil te doen en Hem te behagen. Ik wil alleen die dingen doen, die goed zijn. Ik wil Gods naam verheerlijken." Hij kan zich – aan de hand van zijn wil – van alles voornemen, maar daar blijft het dan ook bij. Hij is overtuigt van de grove misvatting, dat iemand – met inzet van zijn wil – zowel het goede als het kwade kan doen. Hij ziet dus niet in dat zowel het goede als het kwade geen kwestie is van de wil, maar een kwestie van de wet. Hij ziet tenslotte ook niet in, dat, zodra hij zich voorneemt het goede te doen, hij gedoemd is tot mislukking en teleurstelling.
Vele broeders en zusters zeggen: "Ik wil echt Gods wil doen, ik wil Hem behagen en naar Zijn wet handelen en wandelen." Een broeder zou dergelijke dingen kunnen zeggen en zich tegelijkertijd af kunnen vragen: "Waarom ontvang ik dan niet wat ik voor Gods aangezicht zoek en waarom doe ik dan zoveel dingen die tegen mijn wil indruisen?" Vele broeders en zusters verbazen zich hierover en zeggen: "Waarom ben ik niet bij machte om te doen wat ik wil en waarom doe ik, in plaats daarvan, wat ik niet wil?" Broeders en zusters, God wil je in deze situatie laten zien, dat je wilskracht niet de kracht van je leven mag zijn. Misschien besef je nog niet, hoezeer je eigenlijk door je wil leeft. Nu zullen we eerst een voorbeeld nemen van iemand die door zijn wil leeft.
Iemand die door de wil leeft is iemand die weigert zichzelf aan de kant te zetten. Veel mensen weigeren eenvoudig zichzelf op te geven. Dit betekent uiteraard niet, dat christenen geen beperkingen of grenzen nodig hebben. Maar vele christenen houden zichzelf krampachtig vast. Ze willen zichzelf niet opgeven. Het is een zware taak om een christen te zijn, die zichzelf krampachtig vasthoudt en die meent, dat hij met alles – met de manier waarop hij eet, de manier waarop hij loopt, de manier waarop hij auto rijdt en de manier waarop hij met zijn familie praat – zo voorzichtig om moet gaan. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat houdt hij zichzelf krampachtig vast en zet hij alles op alles om zich als christen te gedragen – om te wandelen, te eten en te reizen zoals het behoort. Het lijkt wel alsof iemand alleen een christen kan zijn indien hij zichzelf krampachtig vasthoudt en bedwingt! Hij is namelijk van mening, dat, zodra hij los laat, hij onmiddellijk zal falen. Dit is de situatie van vele christenen, die door hun wil leven. Zij doen krampachtige pogingen om als een christen te leven en te handelen. Het is net alsof zij een beekje omhoog willen laten stromen. Vele christenen proberen het water omhoog te laten stromen – zij proberen zichzelf te gedragen als iemand, die ze in werkelijkheid niet zijn. Vele mensen dwingen zichzelf om anderen te imiteren. Ofschoon zij in werkelijkheid die persoon niet zijn, proberen zij hem toch hardnekkig na te bootsen. Wat doen zij nu eigenlijk? Zij beoefenen hun wil om zichzelf in toom te houden. Zo proberen vele mensen, met inspanning van alle krachten, een christen te zijn. Zij maken hun wilskracht tot hun levenskracht.
We moeten goed bedenken, dat, indien we zoveel moeite moeten doen om een christen te zijn, we uiteraard niet de persoon zijn die we voorgeven te zijn. Als dat wel zo was, dan zouden we er nooit zoveel moeite voor hoeven doen. O, er zijn zoveel dingen waar we onze ogen moeilijk vanaf kunnen houden. En er zijn heel veel dingen die we moeilijk kunnen weerstaan.
Bovendien zijn er vele soorten gerechten, die we moeilijk af kunnen slaan. Hoeveel moeite moeten we doen om onszelf te beheersen? Hoeveel moeite moeten we doen om geen ongepaste taal te bezigen? Hoeveel moeite kost het ons, om niet meer naar plaatsen te gaan waar we niet thuishoren?
Er zijn dingen, die we van nature graag doen en die we dan ook spontaan ten uitvoer brengen. Maar als we ermee willen stoppen, moeten we onszelf ertoe dwingen.
Leven door de wil is proberen iemand te zijn die je in werkelijkheid niet bent. Jezelf dwingen iemand te zijn die je in wezen niet bent, kan alleen door de oefening van de wil. Voor schepselen zoals wij is het heel natuurlijk om op het land te leven. Indien we echter in het water wensen te leven, kan dit uitsluitend door de oefening van onze wil.
Er zijn twee soorten mensen die proberen als christenen te leven door middel van hun wilskracht. Ten eerste zijn dit mensen, die niet wedergeboren zijn. Zij zijn niet uit God geboren, omdat zij het leven van God nog nooit ontvangen hebben. Om deze reden moeten zij zich tot het uiterste inspannen om als christen te leven. Velen, die zich christen noemen, zijn dit in wezen helemaal niet – zij proberen slechts als christen te leven. Zij zingen christelijke liederen en zeggen "halleluja", omdat andere christenen dit ook doen – maar het kost hen wel erg veel moeite. Wanneer andere christenen iets zeggen, dan is het gemeend, maar wanneer zij iets zeggen, huichelen ze. Voor mensen die zich als christen voordoen, is dit bovendien iets heel onnatuurlijks. Ten tweede zijn er mensen, die weliswaar kinderen van God zijn, maar die niet geloven in het leven dat God hun gegeven heeft.
Zij hebben inderdaad het leven wel ontvangen, maar zij leven er niet door. Hun behoudenis is nietszeggend en hun ervaring van de wedergeboorte is uitgesproken vaag. Ze hebben nog nooit het volle evangelie gehoord of het Woord van God ten volle geloofd. Zij falen voortdurend en zijn uitermate zwak. Zij kunnen eenvoudig niet geloven, dat het leven in hen, de dood kan verzwelgen. Zij vinden het heel gewoon om te zondigen en voortdurend te falen. Daarom zijn ze van mening, dat het nu eenmaal niet anders is. Zij beschouwen zichzelf als normale christenen, maar God zij dank, hebben zij het volkomen bij het verkeerde eind. Broeders en zusters, indien je de kracht van Gods leven nog nooit hebt ervaren, heb je ook het recht niet om te zeggen, dat het leven wat God je gegeven heeft, net zo zwak en hulpeloos is als jij.
God zij dank, dat Zijn leven uitermate krachtig is! Zolang iemand in het Woord van God durft te geloven, zal de grote kracht van Gods leven in hem geopenbaard worden. De grote kracht van Gods leven, kan echter niet in vele mensen geopenbaard worden, omdat de meeste van hen óf Zijn leven niet bezitten, óf niet ten volle geloven. Maar wanneer iemand echt gelooft, zal hij ervan getuigen, dat het Woord van God volkomen betrouwbaar is.
DE BEVRIJDING VAN DE WET DES LEVENS
Paulus riep uit: "Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" en op een dag mocht hij die verlossing ervaren. Daarna zei hij: "Want de wet van de Geest des levens heeft mij in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods" (Rom. 8:2). Dit is niet een nieuwe genade, maar een nieuwe openbaring; het is niet een nieuw geschenk, maar een nieuwe visie; we ontvangen niet iets nieuws uit de hand van God, maar we ontdekken iets van hetgeen we reeds ontvangen hebben. De wet van de Geest des levens in Christus Jezus heeft ons vrijgemaakt! "Vrijgemaakt" staat in de voltooid verleden tijd. Dit betekent dat het reeds volbracht is. De wet van de Geest des levens heeft ons al vrijgemaakt! Dit vers zegt dus niet: "zal vrijgemaakt worden", "zal spoedig vrijmaken", "kan vrijmaken" of "is van plan vrij te maken", maar het zegt duidelijk "heeft vrijgemaakt". Omdat de wet van de Geest des levens ons reeds vrijgemaakt heeft, zijn we dus ook verlost van de wet der zonde en des doods.
We moeten goed beseffen dat de ervaringen van Romeinen 7 in feite overbodig zijn. Halleluja! De ervaringen van Romeinen 7 zijn volkomen overbodig. Het is verder ook niet nodig om te handelen of de wil te beoefenen, zoals daar beschreven wordt. Veronderstel nu eens dat je achternaam Wang is. Je hebt die achternaam altijd al gehad en dat zal ook altijd zo blijven. Daarbij heb je je wil dus helemaal niet nodig. Een besluit, dat je achternaam voortaan Wang zal zijn, is dus volkomen overbodig.
Als je naam Wang is, hoef je er ook niet naar te verlangen dat je Wang genoemd zal worden. Als je dit wel doet, betekent dat, dat je naam niet Wang is. Nu is het belangrijk dat we iets inzien: als je je in de Heer bevindt, zal de Heer een wet gebruiken – namelijk de wet des levens – om je van een andere wet te bevrijden. Zodra je dit inziet, zul je onmiddellijk zeggen:
"God zij dank! Prijs de Heer! Ik hoef mijn wil niet langer te gebruiken. Indien ik nu loslaat, zal ik niet op de grond vallen, maar val ik automatisch onder een andere wet." We moeten de Heer danken dat dit een feit is. Alle ervaren christenen begrijpen de betekenis van deze woorden.
Vele christenen vrezen, dat, indien ze loslaten of hun wil niet langer gebruiken om als christenen te leven, er vervelende dingen zullen gebeuren. Zo zeggen ze bijvoorbeeld: "Ik kan mezelf niet laten gaan, want als ik dat doe, zullen er zeker nare dingen gebeuren. Indien ik nu al – terwijl ik mezelf krampachtig vasthoud – moeite heb om te spreken en te wandelen zoals het behoort, wat zal er dan gebeuren als ik loslaat?" Vele christenen zijn hier bang voor en durven daarom niet los te laten. Het Woord van God is echter heel duidelijk! Indien we geloven in hetgeen we reeds van God ontvangen hebben en dientengevolge ons zelf loslaten, zullen we niet op de grond vallen, maar vallen we automatisch onder een nieuwe wet.
Dat God ons de ogen mag openen om te zien, dat niemand zich tegen de wet van de zonde kan verzetten – noch door de oefening van zijn wil, noch door het verlangen om het goede te doen. Niemand kan de wil van God doen en niemand kan zich verzetten tegen de wet der zonde en des doods door de oefening van zijn wil. De wil kan de wet der zonde en des doods onmogelijk weerstaan! Dank en prijs God! Er is namelijk een andere, nieuwe wet, die de wet der zonde en des doods wel kan verslaan. Dit is niet alleen een nieuw leven, maar dit is tevens een nieuwe wet.
O, het is zo heerlijk, dat dit leven een wet is!
God heeft ons niet alleen de Heilige Geest gegeven, maar Hij gaf ons bovendien de wet van de Heilige Geest. God heeft ons niet alleen het leven gegeven, maar Hij gaf ons bovendien de wet des levens. In het verleden waren we dood door onze overtredingen en zonden. Er was niet alleen sprake van de zonde en de dood, maar er was zelfs sprake van de wet der zonde en des doods. We hoefden ons namelijk niet voor te nemen om te zondigen. Er was immers een wet, die ons tot zondigen dwong. Indien God ons uitsluitend het leven gegeven had en verder niets, dan zou je je mogelijkerwijs de ene keer goed kunnen gedragen en een volgende keer niet. God heeft ons echter een levenswet gegeven, die altijd dezelfde blijft en dus nooit verandert. Het is net als bij de zonde en de dood, die beiden een onveranderlijke wet zijn, die geen uitzonderingen kent. Zo is ook het leven, dat God ons gegeven heeft een onveranderlijke wet, die geen uitzonderingen kent. Er is dus niet alleen sprake van het leven, maar ook van een levenswet. Juist omdat we dit ingezien hebben, kunnen we onze greep wat verslappen. Omdat we hebben ingezien dat er een schat in ons werd gelegd, komt niet ons de eer toe, maar Hem die de doden opwekt. Als we dit werkelijk inzien, zullen we God prijzen. Als we door een andere, nieuwe wet leven, zullen we iets wonderbaarlijks ervaren. Dan zullen we het bestaan van de oude wet niet eens meer merken. Vergeet dus niet wat de Schrift hierover zegt: "Want de wet van de Geest des levens heeft mij in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods." Dat wil niet zeggen dat de wet der zonde en des doods vernietigd of afgeschaft werd, maar het betekent wel dat we van deze wet bevrijd zijn. Ofschoon de wet der zonde en des doods nog wel bestaat, heeft zij echter geen macht meer over ons. Wij zijn nu in de macht van een andere wet.
Als je de betekenis van de wet des levens wilt kennen, hoef je alleen maar naar de vogels in de lucht te kijken. Zij kunnen vliegen, omdat hun leven een "vliegwet" heeft. Deze wet stelt hen in staat om de zwaartekracht te overwinnen en in de lucht te vliegen. Als er tijdens een hevige sneeuwstorm een kraai of spreeuw dood van het dak zou vallen, zou dat aantonen hoe sterk de zwaartekracht eigenlijk is. De zwaartekracht trekt de vogel eenvoudig naar beneden. Hoewel de zwaartekracht altijd aanwezig is, heeft de vogel echter een leven met een wet, die hem in staat stelt om de zwaartekracht te overwinnen en in de lucht te vliegen. Maar wanneer het leven er niet meer is, is ook de levenswet verdwenen en zal de wet van de zwaartekracht zegevieren. God heeft ons niet alleen genade geschonken, maar heeft ons bovendien een nieuw leven met een nieuwe wet gegeven. Om deze reden is de wet der zonde en des doods nu machteloos. Zij is weliswaar niet vernietigd, maar zij heeft toch ook geen enkele macht meer over ons. Zo heeft God ook de wet van de zwaartekracht niet uitgeschakeld, maar heeft Hij de vogels een andere levenswet gegeven, die de zwaartekracht kan overwinnen. We weten verder ook, dat, wanneer we lichamelijk sterk zijn, de wet van de zwaartekracht geen macht heeft over ons. We zijn alleen in haar macht als we zwak zijn. Als we zwak zijn, dan kan zelfs het lopen, staan of zitten ons al vermoeien. Dan ervaren we alleen verlichting als we gaan liggen. De zwaksten hebben over het algemeen het meest van de zwaartekracht te lijden. Zolang we nog leven, heeft de wet van de zwaartekracht vrijwel geen macht over ons. Op een dag, wanneer ons leven ten einde loopt, zullen we veel meer onder de zwaartekracht lijden.
Sommige mensen, die al twintig of dertig jaar christen zijn, weten nog steeds niet dat niet alleen de zonde en de dood een wet zijn, maar dat ook het leven een wet is. Je moet goed begrijpen dat Gods behoudenis niets te maken heeft met je voornemen iemand te zijn, die je in werkelijkheid niet bent. Er bevindt zich een leven in jou, dat je verlost van de wet der zonde en des doods. Het ligt niet in Gods bedoeling dat jij wilt, hoopt, verlangt en besluit een bepaald soort christen te zijn. Als je dat zelf probeert – door de oefening van je wil – zal het zijn alsof je ergens tussen de hemel en de aarde zweeft. Die inspanning zal je teveel moeite kosten. Als je ooit een christen hebt ontmoet die praatziek is, dan weet je wel hoe moeilijk het voor hem is om wat minder te praten. Hij weet wel dat hij wat minder moet praten, maar hij kan het eenvoudig niet laten. Voor zo iemand is dit heel moeilijk. Heb je ooit weleens een christen ontmoet die opvliegend is? Het is heel moeilijk voor hem om geduldig te zijn. Als hij probeert geduldig te zijn, zal hij vroeg of laat manisch-depressief worden. Maar, God zij dank! Volgens Zijn behoudenis hoef je niemand te zijn, die je in werkelijkheid niet bent. We moeten leren leven door een nieuwe wet des levens, die zich in ons binnenste bevindt. Wanneer we volgens deze wet leven, zal het zijn alsof de zonde niet meer bestaat en zelfs vernietigd is. Bovendien zal het zijn alsof de macht van de dood verdwenen is. Zolang je gezond bent, zul je de zwaartekracht nauwelijks gewaarworden. Je kunt je voeten – bij het lopen – gemakkelijk optillen, omdat je sterker bent dan de zwaartekracht. Dit is de betekenis van de wet des levens.
Watchman Nee
The Collected Works of Watchman Nee, Set 2, Vol. 38: General Messages (2), ch. 57
Here under a short writing of Watchman Nee.
LIVING BY THE LAW OF LIFE - Part 1
Scripture reading: Rom. 8: 1-2
THE FAILURE OF LIFE BY YOUR OWN WILL
An important principle in Christian life is to live, not by your own will, but by the law of the Spirit of life. Many Christians, especially the youth, do not see this and still have not learned it. Their power to live depends entirely on their will. They cannot be out of their will for a moment, because they know that they will stumble and that their Christian life will end. So the lives of many Christians depend on their will. Even if you have been a Christian for a long time, you should not think that you no longer live by your will. Many maintain their Christian lives through their will: You may not yet know how much your life is affected by your will.
The person in Romans 7 is someone who lives by his will. The "evil" refers to what he does, while the "good" relates to his will. That is why he says: "I do not what I wish for, what is good,
but what I do not want,
what I do evil" (v. 19). Everything good has to do with his will. He could comfort himself by saying, "I long for God, I long for God's will; I long to obey God's will."
He could also comfort himself by saying, "I don't want to sin; I hate sin. I want to serve God.
I have no purpose but to please Him.
" He can also say, "I want to do God's will and please Him. I only want to do those things that are good. I want to glorify God's name."
He can - according to his will - make all kinds of decisions, but that is it. He is convinced of the gross misconception that a person can do both good and evil with the effort of his will.
So he does not see that both good and evil are not a matter of the will, but a matter of the law.
After all, he does not see that as soon as he intends to do the right thing, he is doomed to failure and disappointment.
Many brothers and sisters say, "I really want to do God's will, I want to please Him and act according to His law and walk." A brother might say such things and at the same time ask himself, "Why don't I receive what I am looking for before God and why do I do so many things that go against my will?" Many brothers and sisters are amazed at this and say,
"Why am I unable to do what I want and why do I do what I don't want instead?" Brothers and sisters, God wants to show you in this situation that your willpower should not be the strength of your life. You may not yet realize how much you actually live by your will. Now we will first take an example of someone who lives by his will.
One who lives by the will is someone who refuses to put himself aside. Many people simply refuse to give up on themselves. This does not mean, of course, that Christians do not need limitations or boundaries.
But many Christians cling to themselves. They don't want to give up on themselves. It's a tough job to be a Christian, who clings to himself and thinks he's with everything - with the way he eats, the way he walks, the way he drives the car and the way he rides his family talks - should be so careful. From early in the morning until late at night, he clings tightly to himself and makes every effort to behave like a Christian - to walk, eat and travel as it should. It seems as if a person can only be a Christian if he clenches and holds himself tight! He believes that as soon as he lets go, he will immediately fail.
This is the situation of many Christians who live by their will.
They make frantic efforts to live and act as a Christian. It is as if they want to run a stream up. Many Christians try to let the water flow upward - they try to behave like someone they really aren't.
Many people force themselves to imitate others. Although in reality they are not that person, they persistently try to imitate him.
What are they actually doing? They practice their will to control themselves. In this way many people, with the effort of all forces, try to be a Christian. They make their willpower their life force.
We need to remember that if we have to go to such lengths to be a Christian, we are obviously not the person we pretend to be.
If it were, we should never have put so much effort into it. Oh, there are so many things we can't keep our eyes off. And there are a lot of things we can hardly resist.
In addition, there are many types of dishes, which we find difficult to refuse. How much effort should we put in to control ourselves? How much effort should we make to avoid using inappropriate language? How much effort does it cost us to stop going to places we don't belong?
There are things that we naturally enjoy doing and that we do spontaneously. But if we want to stop it, we have to force ourselves to do it.
Living by the will is trying to be someone you really aren't. Forcing yourself to be someone that you are not in essence can only be done through the exercise of will. It is very natural for creatures like us to live on land. However, if we wish to live in the water, we can do so only through the exercise of our will.
There are two types of people who try to live as Christians through their willpower. First, these are people who are not born again. They were not born of God because they have never received the life of God. For this reason, they must make every effort to live as Christians. Many who call themselves Christians are essentially not at all - they are merely trying to live as Christians. They sing Christian songs and say "hallelujah" because other Christians do the same
- but it takes a lot of effort. When other Christians say something, it is genuine, but when they say something, they hypocrite. Moreover, for people who pretend to be Christians, this is something very unnatural. Second, there are those who are children of God, but who do not believe in the life God has given them.
They have indeed received life, but they do not live through it. Their salvation is meaningless and their experience of being born again is vaguely vague. They have never heard the full gospel or fully believe the Word of God. They constantly fail and are extremely weak. They simply cannot believe that life in them can swallow up death. They find it common to sin and to fail constantly. That is why they believe that it is no different. They consider themselves normal Christians, but thank God, they are completely wrong. Brothers and sisters, if you have never experienced the power of God's life, you also have no right to say that the life that God has given you is as weak and helpless as you are.
Thank God that His life is extremely powerful! As long as someone dares to believe in the Word of God, the great power of God's life will be revealed in him. The great power of God's life, however, cannot be revealed in many people, because most of them either do not have His life or do not fully believe it. But when a person truly believes, he will testify that the Word of God is completely trustworthy.
THE LIBERATION OF THE LAW OF LIFE
Paul exclaimed, "I, miserable man! Who will deliver me from the body of this death?" and one day he was allowed to experience that redemption. Then he said, "For the law of the Spirit of life has made me free in Christ Jesus, from the law of sin and death" (Rom. 8: 2). This is not a new grace, but a new revelation; it is not a new gift, but a new vision; we do not receive something new from the hand of God, but we discover something of what we have already received. The law of the Spirit of life in Christ Jesus has set us free! "Released" is in the past perfect. This means that it is already finished. The law of the Spirit of life has already set us free! So this verse does not say, "will be set free," "will set free soon," "can set free," or "intends to set free," but it clearly says "set free." Because the law of the Spirit of life has already set us free, we are therefore also redeemed from the law of sin and death.
We should be well aware that the experiences of Romans 7 are in fact superfluous. Hallelujah! The experiences of Romans 7 are completely unnecessary. Nor is it necessary to act or practice the will, as described there. Now suppose your last name is Wang. You've always had that last name and always will. You do not need your will at all. A decision that your surname will be Wang from now on is therefore completely unnecessary. If your name is Wang, you don't have to long for your name to be called Wang.
If you do, it means your name is not Wang. Now it is important for us to understand something: if you are in the Lord, the Lord will use one law — namely, the law of life — to set you free from another law. As soon as you realize this, you will immediately say,
"Thank God! Praise the Lord! I no longer have to use my will. If I let go now, I will not fall to the ground, but fall automatically.
"We must thank the Lord that this is a fact. All experienced Christians understand the meaning of these words.
Many Christians fear that if they let go or stop using their will to live as Christians, unpleasant things will happen. For example, they say, "I can't let myself go, because if I do, bad things will certainly happen. If I already have - while I cling to myself - I have trouble speaking and walking as it should, what will it happen when I let go? "
Many Christians fear this and therefore dare not let go. However, the Word of God is very clear! If we believe in what we have already received from God and, as a result, let go of ourselves, we will not fall to the ground, but automatically fall under a new law.
May God open our eyes to see that no one can resist the law of sin - neither by the exercise of his will, nor by the desire to do good. No one can do the will of God, and no one can resist the law of sin and death through the exercise of his will.
The will cannot possibly resist the law of sin and death! Thank and praise God! For there is another new law that can defeat the law of sin and death. This is not only a new life, but it is also a new law.
Oh, it is so wonderful that this life is a law! God not only gave us the Holy Spirit, but He also gave us the law of the Holy Spirit.
God not only gave us life, but He also gave us the law of life. In the past we were dead from our transgressions and sins. Not only was there talk of sin and death, but there was even talk of the law of sin and death. We didn't have to make a commitment to sin. After all, there was a law that compelled us to sin. If God had given us only life and nothing else, you might be able to behave well one time and not the next. However,
God has given us a law of life that always remains the same and therefore never changes.
It is like sin and death, both of which are an immutable law, with no exceptions.
Likewise, the life that God has given us is an unchanging law, with no exceptions.
So there is not only talk of life, but also of a life law.
Precisely because we have recognized this, we can relax our grip a bit.
Because we have recognized that treasure has been placed in us, it is not our credit, but Him who raises the dead. If we really see this, we will praise God. If we live by another new law, we will experience something wonderful. Then we will not even notice the existence of the old law. So don't forget what the Scripture says on this, "For the law of the Spirit of life has made me free in Christ Jesus, from the law of sin and death." That is not to say that the law of sin and of death was destroyed or abolished, but it does mean that we are freed from this law. Although the law of sin and death still exists, it no longer has power over us. We are now under the power of another law.
If you want to know the meaning of the law of life, you just have to look at the birds in the sky. They can fly because their life has a "flying law". This law allows them to overcome gravity and fly in the air.
If a crow or starling fell dead from the roof during a violent snowstorm, it would show how strong gravity actually is. Gravity simply pulls the bird down. However, although gravity is always present, the bird has a life with a law that allows it to overcome gravity and fly in the air.
But when life is no longer there, the law of life will also disappear and the law of gravity will prevail. God has not only given us grace, but has also given us a new life with a new law. For this reason, the law of sin and death is now powerless. Although it has not been destroyed, it no longer has any power over us. Likewise, God has not eliminated the law of gravity, but has given birds another law of life that can overcome gravity. We also know that when we are physically strong, the law of gravity has no power over us. We are in her power only when we are weak. When we are weak, even walking, standing or sitting can tire us out.
Then we only experience relief when we lie down. The weakest generally suffer the most from gravity. While we are still alive, the law of gravity has virtually no power over us.
One day, when our lives come to an end, we will suffer much more from gravity.
Some people, who have been Christians for twenty or thirty years, still do not know that not only is sin and death a law, but life is also a law. You must understand that God's salvation has nothing to do with your purpose to be someone you really are not. There is a life in you that delivers you from the law of sin and death. It is not God's intention that you want, hope, desire, and decide to be a certain kind of Christian. If you try that yourself - through the exercise of your will - it will be as if you are floating somewhere between heaven and earth. That effort will cost you too much effort. If you have ever met a Christian who is talkative, you know how difficult it is for him to talk less. He knows he needs to talk less, but he simply cannot resist. This is very difficult for such a person. Have you ever met a Christian who is short-tempered? It is very difficult for him to be patient. If he tries to be patient, sooner or later he will become manic-depressed. But thank God! According to His salvation, you don't have to be someone you really aren't. We must learn to live by a new law of life that is within us. When we live by this law, it will be as if sin no longer exists and has even been destroyed. Moreover, it will be as if the power of death has disappeared. As long as you are healthy, you will hardly notice gravity. You can easily lift your feet when walking, because you are stronger than gravity. This is the meaning of the law of life.
Watchman Nee.
The Collected Works of Watchman Nee, Set 2, Vol. 38: General Messages (2), ch. 57
Maak jouw eigen website met JouwWeb